Italië in de vroege jaren zestig. Een schilder die aan het einde van zijn leven is gekomen, denkt aan de opofferingen en verliezen die hem tot de ontoegankelijke en mysterieuze man hebben gemaakt die hij voor de buitenwereld is.

Hij schildert de objecten die hem gedurende zijn hele actieve carrière obsedeerden: een groepje flessen. Een blind meisje verzorgt niet lang daarna zijn graf, terwijl zij betekenis probeert te geven aan de wereld die zij niet meer kan zien.

Dertig jaar later komt een landschapsschilder, die ooit brieven schreef aan de schilder van de flessen, in de problemen. Zijn dochter organiseert in Londen een expositie gewijd aan twintigste-eeuwse Europese meesters. Terwijl zij worstelt met het verdriet om haar overleden tweelingbroer, dreigt zij zichzelf te verliezen in een duistere wereld vol erotische uitspattingen.

Op subtiele en ingenieuze wijze verbindt Hall de verhalen van deze vier afzonderlijke individuen. Portret van een dode man is een onstuimige, uiterst intelligente verbeelding van kunst en de plaats die zij in ons leven inneemt.

Boekfragment
Je voelt je niet jezelf. Je voelt je al een tijd niet meer jezelf, niet meer sinds het ongeluk. Of om precies te zijn: sinds het moment dat je ervan hoorde. Die ochtend, die minuut dat je daar stond met de telefoon aan je oor en je vader die afschuwelijke woorden hoorde zeggen – dat was het moment dat je de verandering voelde, dat je uit het lood werd geslagen. Je weet niet wat er precies aan de hand is, het is moeilijk om er vat op te krijgen, om het onder woorden te brengen. Het is geen verdriet. Verdriet zou simpel zijn. Er is vanbinnen iets verschoven, een wezenlijk deel van je. Het voelt alsof je jezelf kwijt bent. Nee. Alsof je er niet bent. Afwezig bent. Alsof je in een spiegel kijkt en niet het vertrouwde spiegelbeeld ziet, alsof iemand die je niet herkent zich daar achter het glas heeft genesteld.

Je bent niet gek. Dat is iets wat je moet benadrukken, waar je jezelf aan moet herinneren. Je bent niet gek. En evenmin quasiverlegen of moeilijk in de omgang. Je doet niet mee aan de modieuze afstandelijkheid, de moderne trend jezelf te beklagen of de coole, onverschillige buitenstaander te spelen. Je kunt jezelf gewoon niet helemaal peilen terwijl je met je leven doorgaat, dat is alles. Je lichaam bevat je geest niet, net zoals de spiegel afstand heeft gedaan van je spiegelbeeld. Je bent ergens anders.

Boekinformatie
Portret van een dode man
Sarah Hall
Wim Scherpenisse (vertaling)
ISBN 9789041414953
€19,95