Bonus - boekrecensieTien jaar lang was Kilian Wawoe als senior personeelsmanager werkzaam voor ABN Amro. Hij maakte de vette jaren in de bankwereld mee en daarmee de jaren van de almaar stijgende bonussen. Hij was zelf verantwoordelijk voor het uitdelen van bonussen en maakte deel uit van het systeem.

Onlangs verliet hij de bank uit onvrede met de bonuscultuur, waaraan ondanks de kredietcrisis geen einde is gekomen. Wawoe begon een onderzoek naar de werking van bonussen en constateerde dat ze vaak onjuiste prikkels geven.

Ze zetten medewerkers van een bedrijf niet aan tot betere prestaties. Integendeel, de kwantiteit van hun prestaties neemt toe, maar de kwaliteit neemt juist af. Bonussen zouden afgeschaft moeten worden, is zijn conclusie.

In Bonus doet Wawoe verslag van binnenuit, min of meer als kroongetuige, waarbij hij zichzelf niet spaart.

Een spectaculaire en onthullende kijk in de keuken die de lezer aanzet tot nadenken over hoe het verder moet met de bankensector.

Kilian Wawoe is organisatiepsycholoog. Hij werkte als personeelsmanager bij abn-amro in Nederland, India, België en Monaco. Hij is onlangs gepromoveerd op het proefschrift Proactive Personality, dat een onderzoek behelst naar ondernemend gedrag binnen de bankensector.

spacer25

BOEKINFORMATIE

De Bezige Bij
Paperback
ISBN 9789023462682
€17,90 – Bestel bij bol.com