Vaak is aanstekelijke literatuur ‘simpelweg’ een kwestie van een uitmuntende beheersing van de vertelkunst – het ambacht van de schrijver, zogezegd. Dat Recami deze kunst tot in de puntjes beheerst bewijst hij opnieuw met dit vervolg op het eerder dit jaar gepubliceerde De galerijflat. Dat boek werd hier eerder jubelend besproken.

door Kees-Jan Waterman

In handen van menig ander verwordt een dergelijk tweede deel, volgepropt met een duizelingwekkend aantal verwikkelingen rond tenminste tien hoofdrolspelers, snel tot een kolderieke klucht. Recami, evenwel, weet die valkuil op meesterlijke wijze te omzeilen.

In een soort hogedrukketel komen tal van lijnen en personages op verrassend natuurlijke wijze samen en de auteur slaagt er knap in de interne geloofwaardigheid en samenhang te bewaren.

Evenals het eerste deel is Lijken in de kast een echte aanrader, die met recht het predicaat thriller etaleert. Daarnaast is het verhaal opnieuw doorspekt met aandoenlijke karakterschetsen en rake observaties over de typische mentaliteit van de Milanese piccola borghesia. Een enkele kleine fout in de tekst, zoals Quattroroute op p.63, doet verder niets af aan het leesplezier.

De hoeveelheid ontwikkelingen en verrassende wendingen beletten een simpele samenvatting. Laat ik mij beperken tot de observatie dat zelfs de uiteindelijke, komisch-dramatische conclusie over de aard van de skeletten in de kast bij iedere lezer een glimlach op het gezicht zal brengen.

Uiteindelijk krijgt dit boek net geen vijf sterren, waar De galerijflat die eer wel te beurt viel. Het schrijven van een vervolg op een eerder, succesvol boek is immers bij uitstek een
herculestaak. De kunde om een eerder deel te evenaren of te overtreffen is voorbehouden aan slechts een select groepje schrijvers, waar Recami op dit moment nog niet bij is toegetreden.

Vertaald uit het Italiaans door Rianne Aarts en Hilda Schraa.

BOEKINFORMATIE

Serena Libri
Paperback
ISBN 9789076270951
€18,90 – Bestel bij bol.com